Om projektet

Evaluering af de naturfaglige kompetencer i folkeskolen (NATKOM) er et forsknings-, udviklings- og til dels kompetenceløftprojekt, som vil udvikle nye evaluerings- og prøveformer, der bedre kan vurdere grundskoleelevers kompetencer i naturfag.

Siden 2014 har man i danske grundskoler arbejdet målrettet med at styrke elevernes naturfaglige kompetencer. Imidlertid er de fleste evaluerings- og prøveformer ikke fulgt med udviklingen og er stadig designet til at vurdere viden og færdigheder. NATKOM vil således i tæt samarbejde med folkeskolelærere søge at afhjælpe den diskrepans, der er mellem kompetencemål, undervisningsafvikling og evaluering i folkeskolens naturfaglige fag. Projektet vil derfor i et samarbejde med naturfagsvejledere og naturfaglige ressourcepersoner, udvikle og afprøve evalueringsformer, der i højere grad end de eksisterende evner at bedømme elevernes naturfaglige undersøgelseskompetence, modelleringskompetence og perspektiveringskompetence, alle i kombination med kommunikationskompetencen.

NATKOM-projektet bliver ledet af lektor Jørgen Løye Christiansen, UC Absalon. Projektgruppen består desuden af følgende undervisere fra UC Absalon: John Andersson, Dorrit Hansen, Lars Bo Kinnerup, Mari-Ann Skovlund Jensen og Jørgen Haagen Petersen, samt i afsluttende fase Tore Hejl Holm-Hansen. I varierende omfang er 28 naturfagslærere repræsenterende 18 skoler involveret NATKOM-projektet som aktive deltagere i kurser og workshops og medudviklere af undervisnings- og evalueringsdesigns (se endv. Figur).

Kort over sjælland og øerne, hvor der er deltagende skole og institutioner er repræsenteret som en prik på kortet.