Om projektet
Siden 2014 har man i danske grundskoler arbejdet målrettet med at styrke elevernes naturfaglige kompetencer. Imidlertid er de fleste evaluerings- og prøveformer ikke fulgt med udviklingen og er stadig designet til at vurdere viden og færdigheder. NATKOM vil således i tæt samarbejde med folkeskolelærere søge at afhjælpe den diskrepans, der er mellem kompetencemål, undervisningsafvikling og evaluering i folkeskolens naturfaglige fag. Projektet vil derfor i et samarbejde med naturfagsvejledere og naturfaglige ressourcepersoner, udvikle og afprøve evalueringsformer, der i højere grad end de eksisterende evner at bedømme elevernes naturfaglige undersøgelseskompetence, modelleringskompetence og perspektiveringskompetence, alle i kombination med kommunikationskompetencen.
NATKOM-projektet bliver ledet af lektor Jørgen Løye Christiansen, UC Absalon. Projektgruppen består desuden af følgende undervisere fra UC Absalon: John Andersson, Dorrit Hansen, Lars Bo Kinnerup, Mari-Ann Skovlund Jensen og Jørgen Haagen Petersen, samt i afsluttende fase Tore Hejl Holm-Hansen. I varierende omfang er 28 naturfagslærere repræsenterende 18 skoler involveret NATKOM-projektet som aktive deltagere i kurser og workshops og medudviklere af undervisnings- og evalueringsdesigns (se endv. Figur).
