Ressourcer
Under ’elevark’ finder du nogle arbejds- og evalueringsskemaer som er i Word, så det er nemt for dig at slette og skrive til, så det passer til dig og din undervisning.
Under ’lærerark’ finder du nogle illustrationer og skemaer som du kan printe ud og anvende i din undervisning.
Og til dig der gerne ved vide lidt mere om forskellige aspekter af naturfaglige kompetencer, har vi under ’Litteratur’ links til artikler som vi i høj grad selv står bag.
-
-
-
Referencer fra teksten
Christiansen, J.L. (2013). Kompetenceorienteret naturfagsundervisning. I: J.L. Christiansen, N.J. Hansen, J. Madsen & B. Lindhardt (red.), KOMPIS – kompetencemål i praksis: Dansk, matematik og naturfag 2009‑2012 (pp. 29‑39). University College Sjælland.
Christiansen, J.L (2021). Om modellering og undersøgelse – en replik. MONA, 2021(1): 100-103.
Christiansen, J.L. (2022). Naturfaglige kompetencer i grundskolen – hvilke bør der fokuseres på? MONA, 2022 (3): 6-17.
Dolin, J., Krogh, L.B. & Troelsen, R. (2003). En kompetencebeskrivelse af naturfagene. I: H. Busch, S. Horst & R. Troelsen (red.), Inspiration til fremtidens naturfaglige uddannelser (pp. 59‑140). København: Undervisningsministeriet.
Hermann, S. & Kristensen, J.E. (2004). Kompetenceudvikling: Psykologisk inderliggørelse på dåseform? Psyke & Logos, 25: 494‑515.
National Research Council (1996). National Science Education Standards. Washington, DC: The National Academies Press. 272 pp.
Nielsen, J.A. & Dolin, J. (2016). Evaluering mellem mestring og præstation. MONA, 2016 (1): 51-62.
Wiesner, C. & Schreiner, C. (2020). Ein Modell für den kompetenzorientierten Unterricht und als Impuls für reflexive Unterrichtsentwicklung und –forschung. I: Greiner, U., Hofmann, F., Schreiner, C. & Wiesner, C. (eds.), Bildungsstandards: Kompetenzorientierung, Aufgabenkultur und Qualitätsentwicklung im Schulsystem (pp. 319-352). Waxmann.
Link til artikler
Naturfaglige kompetencer i grundskolen – hvilke bør der fokuseres på?
Brug af modeller og modellering i udskolingens naturfagsundervisning
Evaluering af modelleringsprocessen i naturfagsundervisningen